FAQ

Diesel / Autotekniker Ajour 2024

Dette er lidt omkring det vi har snakket om på kurset, og lidt opfølgning til diverse ting. der er lidt information delt ud i de forskellige kategorier.

NoX normværdier

Fuldlast 800+

Dellast 300 – 500

Friløb under 100 hurtigt derefter ned til under 10 gerne 0

Disse tal er blot vejledende og kan være anderledes fra model til model men passer ofte med det vi oplever.

Adblue frysepunkt -11°

Adblue må gerne genanvendes efter frysning

Adblue procent 32,5% urea (refraktometer)

Vi lavede det forsøg vi viste i klasselokalet med adblue og diverse additiver, nogle skulle gøre det ikke krystaliserede, vi kan ikke se forskel i tidsfaktor eller mængden af krystaller. Der er nogen der siger det har nedsat forbruget af adblue på deres biler, vi kan bare ikke se forskel endnu, men ser eller høre gerne jeres erfaring.

Der var lidt spørgsmål omkring turbo funktioner og principper, vi har fået tilsendt lidt fra Garret, det første link kan man lave en profil og tage korte online kurser eller gå ind på deres YouTube kanal og se der informative videoer.

klik her! eller deres YouTube kanal her!

På nogle af kurserne har der været en VW Amarok inde som sodede partikel filter til periodisk, nogle har givet et bud på hvad fejlen kunne være. Vi fik besøg af Anders fra Würth, han kom med en kamera der passede gennem et gløderørs hul, der kunne vi se ”revner” i stempel og ridser i cylinder vægen. De 2 revner der er vist i billeder er overfor hinanden på stemplet, så der tiltænkes stemplet er revnet. Dermed kunne han os se ”skæv” bevægelse på den ene ventil. Når der kommer mere information vil det blive delt her.

Y401030
Y401030
Y401030

Vi har snakket lidt omkring sermi på kurserne, hvis der stadig skuller være tvivl omkring det eller der er spørgsmål tag gerne kontakt til.

https://www.teknologisk.dk/ydelser/sermi/45129?cms.query=sermi