Diesel / Autotekniker Ajour 2024
Dette er lidt omkring det vi har snakket om på kurset, og lidt opfølgning til diverse ting. der er lidt information delt ud i de forskellige kategorier.
NoX normværdier
Fuldlast 800+
Dellast 300 – 500
Friløb under 100 hurtigt derefter ned til under 10 gerne 0
Disse tal er blot vejledende og kan være anderledes fra model til model men passer ofte med det vi oplever.
Adblue frysepunkt -11°
Adblue må gerne genanvendes efter frysning
Adblue procent 32,5% urea (refraktometer)
Vi lavede det forsøg vi viste i klasselokalet med adblue og diverse additiver, nogle skulle gøre det ikke krystaliserede, vi kan ikke se forskel i tidsfaktor eller mængden af krystaller. Der er nogen der siger det har nedsat forbruget af adblue på deres biler, vi kan bare ikke se forskel endnu, men ser eller høre gerne jeres erfaring.
På nogle af kurserne har der været en VW Amarok inde som sodede partikel filter til periodisk, nogle har givet et bud på hvad fejlen kunne være. Vi fik besøg af Anders fra Würth, han kom med en kamera der passede gennem et gløderørs hul, der kunne vi se ”revner” i stempel og ridser i cylinder vægen. De 2 revner der er vist i billeder er overfor hinanden på stemplet, så der tiltænkes stemplet er revnet. Dermed kunne han os se ”skæv” bevægelse på den ene ventil. Når der kommer mere information vil det blive delt her.
Vi har snakket lidt omkring sermi på kurserne, hvis der stadig skuller være tvivl omkring det eller der er spørgsmål tag gerne kontakt til.
https://www.teknologisk.dk/ydelser/sermi/45129?cms.query=sermi